Lokomotywy spalinowe
Ostatnie kilometry SU46-029
Pociąg LPS 766004/5 relacji Wolsztyn - Węgliniec. Wyjątkowy z jednego powodu: to ostatnia jazda lokomotywy serii SU46. Od tego dnia seria została wycofana z polskich szlaków kolejowych. Widoczna lokomotywa jednak od jakiegoś czasu została użyczona dla Klubu Sympatyków Kolei we Wrocławiu, przez co istnieje szansa że powróci do służby, jednak już nie jako lokomotywa ruchu planowego a zabytek.
ST44-1223 w Żarach
Oświetlony manewrowo Gagarin z pociągiem towarowym do Tuplic, oczekuje na sygnał zezwalający na jazdę.
Nurkując w nawłoci: 753 778
Nurek Czeskiego przewoźnika ciągnie skład brązowych talbotów. Na tej linii kolejowej można spotkać wiele towarów.
M62-1556 to jeden z ostatnich dziadów
Dwusuwowe Gagariny na polskiej kolei to dzisiaj ogromna rzadkość, spotkanie takiego z silnikiem 14D40 to wielkie szczęście. Dziady można już spotkać w nielicznych przypadkach u przewoźników prywatnych, PKP CARGO przerobiło w ostatnich latach wiele czynnych gagarinów na "kołomny" (seria 12xx) zaś dwusuwów już nie spotkamy u państwowego przewoźnika.
Wspomnienie wielkości węzła żagańskiego z SU45-079
Niniejszy fiat nie pamięta czasów, gdy węzeł kolejowy w Żaganiu tętnił życiem (maszyna była przez większość czasu delegowana do pracy na szopie w Chojnicach), jednak przez wiele lat takie lokomotywy były codziennością w tych stronach, razem z ST43 i SU46. Niegdyś duża stacja węzłowa skąd można było dostać się w kierunku Jeleniej Góry, Legnicy, Głogowa, Nowej Soli i Wolsztyna, Tuplic, Żar, Gubina, poza licznymi osobowymi i pospiesznymi był tu także duży ruch towarowy. Wszystko zaczęło się psuć po transformacji ustrojowej a dzisiejszy wygląd stacji (aż 5 peronów, spora głowica towarowa) są jedynie wspomnieniem po dawnej potędze stacji Żagań. Nieliczny ruch prowadzony jest przez jednostki osobowe w stronę stacji Żary oraz do Legnicy p. Rokitki i Modłę, pociąg pospieszny z Zielonej Góry przez Nowogród Bobrzański, Żary, Legnicę, Wrocław do Krakowa (po 6 latach powrotnych połączeń pospiesznych w ten rejon, w grudniu 2025 r. pociąg zostanie zlikwidowany...) a także nędzny ruch towarowy. Co nie znaczy, że na stacji nie dzieje się nic. Na zdjęciu w oczy rzuca się rewitalizacja torów stacyjnych, sam budynek dworca został wyremontowany w ostatnich latach. W środku znajduje się wystawa pamiątek związanych z koleją w Żaganiu i okolicach.
SU45-079 w Meksyku
Nie, fiat nie znalazł się nagle w Ameryce. Tak nazywa się przysiółek wsi Dzikowice, gdzie zlokalizowany jest nieczynny od wielu lat przystanek osobowy. Skład zbliża się do przejazdu kolejowego, gdzie w 2024 r. zamontowano samoczynną sygnalizację przejazdową! Bardzo to dziwne zważywszy szczątkowy ruch na tym odcinku linii (kilka pociągów w całym roku).
SU45-079 w Przecławiu Szprotawskim
Pociąg specjalny jedzie szlakiem podg. Kłobuczyn - Niegosławice. Skład minął właśnie dawny przystanek Przecław Szprotawski.
SU45-079 ze specjalnym do Szprotawy!
Dzisiejszy dzień (14 XII 2025) był momentem gdy z chwilowego marazmu podniósł się odcinek linii 14 z Głogowa do Żagania przez Niegosławice i Szprotawę. Specjalny pociąg zorganizowany dzięki Burmistrzowi Szprotawy oraz stowarzyszeniem Miłośników Kolei Ok1 w Żaganiu. Ten odcinek linii kolejowej 14 nie ma szczęścia od ponad 20 lat. W 2002r. zawieszono przewozy osobowe na ww. odcinku, dopiero w roku 2006 nastąpiła nieudana (zawieszenie przewozów: 2010) reaktywacja na odcinku Żagań - Niegosławice przez samorząd województwa lubuskiego. Linia z roku na rok stacza się coraz mocniej, szanse na jakikolwiek remont są bardzo nikłe. Z uwagi na bardzo niskie prędkości szlakowe (Vmax 20 km/h na większości trasy), sens prowadzenia ruchu osobowego jest żaden. Z kolei do ok. 2022 roku linia była eksploatowana w ruchu towarowym a głównym generatorem był węzeł Żagań, do którego docierały eszelony. Od niemal trzech lat linia podupada coraz bardziej, tak jak wcześniej pociąg można było spotkać średnio raz w tygodniu lub częściej, to w przeciągu kilku ostatnich lat średni ruch na linii to jeden pociąg na kilka miesięcy... Nadzieje na poprawę są tak jak wspomniałem, bardzo niskie. Co prawda fragment linii leży na terenie woj. dolnośląskiego które w ostatnich latach ma bardzo duże zasługi w przywracaniu połączeń na kolejową mapę, jednak główne generatory ruchu (miasto Szprotawa, Żagań) to teren woj. lubuskiego, które nie może ogarnąć się z prowadzeniem regularnego ruchu na już eksploatowanych trasach a co dopiero myśleć o remontach i reaktywacjach tras zawieszonych (z wyjątkami, np. Gubin).
DE6400-6487 z krytymi
Linia kolejowa 292. Z dawnego okręgu nastawczego Wrocław Różanka przy ul. Kamieńskiego w podróż na Gądów wybrał się skład DE6400-6487 z wagonami krytymi załadowanymi sprzętem AGD. Ten odcinek linii 292 z odnowionym fragmentem bocznicy do zakładów BSH (dawniej Wrozamet) wykorzystuje DB.
SP42-001 z Zakamarkami
Kultowy wrocławski kociołek, czyli lokomotywa SP42-001 odnowiona siłami Klubu Sympatyków Kolei. Prowadzi pociąg specjalny "Kolejowe zakamarki Wrocławia" relacji Wrocław Główny - Wrocław Swojczyce. Na haku wagony klasy Y które moim zdaniem wyglądają lepiej z tą lokomotywą i na pewno są lepsze w takie paskudne dni, niż "Bolki".
SU42-534 w szczycie sezonu turystycznego
Pociąg osobowy 90574 prowadzony przez SU42-534 późnym popołudniem jedzie w kierunku stacji Gdynia Główna Osobowa. Dla lokomotywy będzie to okazja do odpoczynku po całym dniu ciężkiej pracy na pociągach linii helskiej.
Gwiazda Helskiej: SU42-518
Pociąg osobowy nr 55255 Chojnice - Hel, czyli słynny TUR. Tego dnia obsługiwany przez słynnego Polsata "518". Lokomotywa ta jest chyba najbardziej problematyczną jednostką chojnickiej szopy.
Polsat w drodze do Helu
SU42-518 prowadzi pociąg osobowy relacji Chojnice - Hel jadąc szlakiem Puck - Swarzewo.
SM42-1084
Braniewo. Na stacji towarowej odpoczywa Łajka SM42-1084. W oddali odpoczywa szerokotorowa ST48-058.
M62M-004
Braniewo. Na stacji towarowej manewruje letnim popołudniem M62M-004 firmy Rail Polska z próżną węglarką.
Menu

Ilość fotek w albumie: 3719 Fotki po wyświetleniu ustawiają się od najnowszej. Strzałki służą do przewijania fotek o 20 do przodu lub do tyłu.